|
סקירת פוליסות ביטוח נפוצות,
והפעם, מס אופנועים
הדו"ח השנתי של אגף שוק ההון והביטוח במשרד האוצר חושף, כי גם בעלי מכוניות פרטיות אשר אין להם רכב דו- גלגלי משלמים למעשה מכיסם "מס אופנוע" בעלות שקרובה למאה שקלים. ההוצאה הזו אינה נמצאת באותיות הקטנות של ניירות הפוליסה, היות ומס זה אינו מוזכר שם. את רוב האופנוענים כיום מבטחת חברת הפול, אשר מבטחת בביטוח רכב למסורבי ביטוח וכן את הרוכבים על דו גלגלי. היות וחברת הפול ממומנת מכל חברת ביטוח שלוקחת בה חלק על פי אחוזים, הרי שחברות ביטוח משלמות לחברת הפול המורכבת מהן מכספי המבוטחים בה את ההפסדים של ביטוח הפול מכספי התביעות.
שמירה על רווחי חברות הביטוח
שוק ביטוחי החובה עומד על מעל ל- 2.5 מיליון ביטוחי חובה המכניסים לחברות הביטוח הון עתק מדי שנה בשנה. סה"כ ענף ביטוח הרכב מהווה שליש מכלל דמי הביטוח הכללי. שיעור הרווחים בענף הרכב גבוה יותר. כדי לצמצם את ההפסדים של ביטוח חובה הפול יוקרו הפרמיות בסוף 2009 לרוכבי אופנועים בכ-12%. היות והכיסוי לאותם ההפסדים נופל על נהגי הרכבים אשר מכל 2,000 שקלים ששילמו לביטוח חובה מופרש סכום של 96 שקלים לטובת "מס אופנועים", מבקר המדינה קבע כי אין הרשאה מפורשת להענקת הסובסידיה לרוכבי אופנועים ואין להטיל את אותה התוספת גם על בעלי מכוניות בשוק החופשי. האופנוענים ענו מבחינתם כי הם שיפרו את התנאים על הכביש – יותר אופנועים אומר פחות נפח תחבורתי על הכביש ופתירת בעיות חניה רבות.
הענקת עידוד לתקנות
המפקח לשעבר על הביטוח, מר ידין ענתבי, מתח ביקורת חריפה על התנהלותו של שוק ההון, משום שטען כי כמעט כל הפסדי הפול נובעים מתשלומי תביעות למבוטחי דו- גלגלי, וכן על מרכיב ההעמסה, שהינו סבסוד על ידי שאר הנהגים בעוד שאין לכך תקנות. ברגע שתהיינה לכך תקנות, הרי שהמדינה תזכה ליותר רוכבי אופנוע ועל כן גם לאיכות חיים גבוהה יותר. כך אנו אולי נחפש לביטוח חובה מחיר זול, אבל הוא עדיין יכלול את אותו תשלום מס.
|
|