|
סקירת פוליסות ביטוח נפוצות,
והפעם, הראל תעניק חודש ביטוח חינם
בשנת 2006 בחודש מאי הוגשה לבית המשפט תביעה ייצוגית כנגד חברת הביטוח הראל שביטחה גם אז בתחום ביטוח רכב, ובתביעה זו נטען כי החברה לא הודיעה למבוטחיה כי בעת גניבה או אובדן מוחלט (הידוע גם בשם טוטל לוס) החברה תחשב את ההחזרים למבוטחיה לאחר הוספת משתנים מיוחדים אחרים. במאי 2007 הבקשה להסכם הפשרה נדחתה על ידי כבוד השופטת רונן, בתואנה כי ההסכם אינו מקנה כל פיצוי למבוטחי החברה- ואין הצדקה לפשרה הזו, לפחות מצד לקוחות החברה. מי כן ירוויח? המבוטחים העתידיים לחברה, ולא אלו שכבר ניזוקו.
הסכם הפשרה המתוקן
על פי הסכם הפשרה המחודש, הושגה התקדמות: המבוטחים העותרים יקבלו חודש חינם מאת חברת הראל עבור כל מי שתבע במקרים אלו מאז יוני 2003- כלומר כל מי שהיה לו מקרה ביטוחי של אובדן גמור של הרכב (כלומר, במקרים שבהם נעשתה תביעת ביטוח מקיף) וחברת הביטוח הוסיפה את אותם המשתנים לחישוב החזרי כיסוי ביטוח. וכל זאת, למעט מי שערך את הביטוח שלו תחת ביטוח קולקטיבי או בביטוח צי רכב.
גילוי מלא למבוטחים – הגיבוי של בית המשפט
בנוסף לפשרה שהושגה, נקבע בהסכם לגבי רענון הנהלים של חברת הראל בנוגע לעיקרון הגילוי המלא לכל מבוטח פוטנציאלי באשר לאותם התגמולים בביטוח בגין טוטל לוס. העיקרון הוא, שעל הלקוח לדעת את דרך החישוב המלאה לפני שהוא חותם על פוליסת הביטוח, כדי שהאחריות תהיה על גבו.
מוסר השכל מהסיפור
תביעות ייצוגיות הן אמנם הפתרון למקרים שבהן נעשית "הטעיה בציבור", אי מילוי החוזה כלשונו או שאין גילוי מלא לכל החתום בחוזה מלכתחילה. מצד שני, ראוי לגלות את הפרטים הקטנים הללו בטרם חותמים על חוזה לביטוח רכב, על מנת שלא להגיע למצבים הללו וגם כדי למנוע עגמת נפש במקרה שבו באמת תקרה התאונה (ואין לומר" לי זה לא יקרה"). |
|