על מנת להקים עמדות טעינה לרכבים החשמליים יש לדאוג למערך מחודש של המרחבים הציבורים והפרטיים. בישראל החלה הערכות, אך היא עובדת לאט מאוד ונתקלת בלא מעט ביורוקרטיה.
משרד האנרגיה עוזר בסבסוד הקמת עמדות טעינה אלו ואפילו חלק לא קטן מהעיריות תומכותץ ומתגייסות לנושא.
הבעיה היא לא פשוטה, איך נשכנע את התושבים לוותר על חניה ברחוב?
אתגר שאיתו צריכים יצרני ומשווקי הרכבים החשמליים להתמודד בעולם בכלל ובארץ בפרט, הוא סוגיית התשתיות. לא כמו בתחנות הדלק, בהן התדלוק נמשך מספר דקות, זמן הטעינה של הרכב החשמלי תלוי בסוג המטען והסוללה והוא יכול להמשך בין שעתיים לשמונה שעות, טעינה שתספיק למרחק של מאות קילומטרים.
לרוב עמדות הטעינה ימוקמו במגרשי חניה של אזורים רווים בבנייה פרטית, במרכזי מסחר, מרכזי תעשיה, תחנות דלק ושטחים ציבוריים במרחבים העירוניים.
אולי כרגע זה נשמע לחלקנו כמו מדע בדיוני, אבל ישנן מדינות שקבעו כי בתאריך מסוים תיאסר מכירת רכבים פרטיים המונעים בבנזין או סולר. למשל בנורבגיה ב-2025, גרמניה והודו הודיעו שבשנת 2030, ואנגליה הציבה תאריך יעד - שנת 2040.
ממשלת ישראל הכריזה שעד שנת 2030 כל כלי הרכב בארצנו יהיו מונעים בחשמל או מימן.
לאור המגמה העולמית, גם בישראל בסופו של דבר תהיה עליה בביקוש לרכבים חשמליים ולכן המרחב הציבורי והפרטי, יצטרכו להשתנות לעבור התאמה למצב החדש.
לפי הנתונים של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה בשנת 2018 אנו רואים כי שוק כלי הרכב החשמליים בישראל עדיין בתחילת דרכו. כיום בכבישי ישראל נוסעים 2,978,911 כלי רכב פרטיים, מתוכם 655 כלי רכב בלבד הם רכבים חשמליים לגמרי.
התחזית היא שבשנת 2025 כמות עמדות הטעינה יהיו כ-150 אלף עמדות פרטיות, כ-13 אלף עמדות טעינה ציבוריות וכ-327 עמדות טעינה מהירה, רובן יהיו בתחנות דלק.
משרד האנרגיה מקדם את נושא הרכבים החשמליים, המשרד הקציב 28 מיליון ₪ לסבסוד הקמת עמדות טעינה לרכבים חשמליים עד שנת 2020. במשרד מאמינים שפריסה רחבה של עמדות טעינה לאורכה ולרוחבה של ישראל תאפשר לבעלי הרכבים טעינה נוחה ומהירה וכך יעודדו את הנהגים במדינה לעבור לרכבים חשמליים.
עמדות טעינה מהירה ואיטית
בשנה האחרונה משרד האנרגיה הצהיר כי עד אמצע שנת 2020 יוקמו לפחות 2,500 עמדות טעינה לרכב חשמלי ברחבי המדינה. סבסוד משרד האנרגיה הוא כ 75%-50% מעלות ההקמה וההתקנה של עמדת טעינה, תוך התניית זמן ההקמה עד אמצע שנת 2020. |