|
הרכב שבו אנו נוהגים הוא מכונה מופלאה. אבל כמו כל מכונה משוכללת, מי שלא דואג לתחזוקה נכונה יצטער במהרה. תחזוקת הרכב בצורה השוטפת כוללת את הטיפול המכונה טיפול 10,000. אז מהו הטיפול ואיך נדאג לכך שלא ניסע על צמיגים “גמורים” ומסוכנים? אספנו את כל מה שיש לדעת והרי לפניכם.
כל כמה זמן צריך לעשות טיפול 10,000
לכאורה, מוזר מאוד לשאול בכל כמה זמן צריך לעשות טיפול 10,000 לרכב. הרי כמו שאומרים, התשובה נתונה בגוף השאלה. כל עשרת אלפים קילומטרים נצטרך להגיע למוסך, כמו שעון, ולבצע את הטיפולים הנדרשים במסגרת זאת. אבל למעשה, ברכבים מודרניים לא תמיד נצטרך לפעול בצורה כזאת. לכל יצרן ולכל סוג של רכב עשויות לבוא הנחיות שונות. לעיתים, בזכות שכלולים ושיפורים בפעולת המנוע, הפילטרים וכל השאר, ניתן להגיע ללא חשש לטיפול גם לאחר שגמא הרבה יותר קילומטרים מזה. הכל תלוי, אם כן, במה שקובע היצרן. בנוסף, יש גם משמעות לאופי הנהיגה ומצב הכבישים שבו נוהגים. נסיעה יום יומית ברכב שבו יושבים 4 מבוגרים, עם הרבה עליות והרבה פקקים, עשויה להצריך טיפול שוטף בתדירות גבוהה יותר. בכל אופן, צריך להגיע ולטפל לפחות פעמיים בשנה.
מה כן מחליפים ומה לא מחליפים
בכל טיפול 10,000 יש דברים שחייבים להחליף, יש דברים שאפשר להחליף ויש דברים שאין צורך להחליף. אז מה כן להחליף? למשל החלפה של שמנים כדוגמת שמן מנוע. השמנים וגם הפילטרים (מסננים) שומרים על החלקים הנעים, שומרים על המנוע והמכלולים השונים. פילטר דלק חדש, שגם אותו צריך להחליף, שומר חלקיקים ולכלוכים מחוץ למערכת שריפת הדלק ברכב. אגב, יש גם חלקים כגון פלאגים, לדוגמא, שלא חייבים להחליף ממש כל טיפול. יתכן מאוד שיוחלפו בכל טיפול שני, הכל בהתאם לבדיקה שמבוצעת במוסך. ומה לגבי צמיגים? אותם לא חייבים להחליף בכל טיפול 10,000. ישנם כללים שונים שלפיהם יודעים לזהות מתי מגיע הרגע הנכון להחליף. לפני שנסביר על כך, נדגיש שבמוסך צריכים לבדוק גם את ההיגוי, את נוזלי הקירור, בדיקת בלמים ועוד.
כך בודקים ומטפלים בצמיגים
בארץ מסתובבים להם שלל צמיגים, מיצרנים ידועים יותר וגם מיצרנים ידועים הרבה פחות. אבל הכלל הוא פשוט, בכל טיפול חייבים להעיף מבט בצמיגים. צריך לבדוק שני דברים – האם ועד כמה הם שחוקים וגם האם יש חלילה סדקים. בהזדמנות זאת, נמליץ לבדוק באופן קבוע שהצמיגים תמיד בעלי לחץ אוויר נכון. זו לא בעיה, בכל תחנת דלק ניתן לעשות זאת ולמלא לחץ אוויר עצמאית וללא קושי.
בצמיג חשוב להסתכל בדפנות. בודקים את העומק של החריצים. צריך להתייחס גם למרכז הצמיג וגם לאזורים שבשוליים. כאשר מגלים כי הצמיג שחוק מדי, מחליפים. בהחלפה יש לבדוק את מאפייני הצמיג החדש, שרשומים עליו. צמיגים, יש לציין, מחליפים תמיד או בזוג (שעל אותו סרן) או את כל ה-4. |
|