קבוצות ביטוח במדינת ישראל נכון ל-2007
להלן רשימה של חברות הביטוח בישראל:
ביטוח מגדל
עוסקת בעיקר בביטוח חיים.
(1) הקבוצה: מגדל, המגן, מעוז, שמשון, סלע; חברת מגדל נשלטת על ידי חברת ביטוח איטלקית (ג'נרלי).
כל החברות הללו התמזגו בתור מגדל – חל צמצום גדול במספר החברות.
יתרונות: יתרון לגודל – הסדרים מול לקוחות והסדרים מול מבטחי משנה, השקעות גדולות יותר.
חסרונות: פגיעה בתחרות – ירידה באיכות השירות, יכולת להעלות מחירים.
(2) בעלים: חברת ביטוח איטלקית – ג'נרלי (60%), בנק לאומי (החזקה הדדית – 20%), ציבור.
אחת ההחזקות של מגדל היא כ- 10% ממניות בל"ל. בל"ל היא "הסבתא של עצמה" (מחזיקה במגדל שמחזיקה בה). רוצים שבנקים יוכלו למכור פוליסות ולכן בנקים רבים רוצים להיות קשורים בחברות ביטוח – הבנקים יהפכו למעין סוכנים של חברות ביטוח. בל"ל למשל מחזיק במגדל, ביטוח ישיר ואליהו. רשות ההגבלים העסקיים טוענת שאין תחרות משום שמדובר בגוף אחד ואנחנו מעוניינים שהמשק יהיה מפוזר ויעיל על ידי הגברת התחרות; הממונה על ההגבלים העסקיים, הנגיד, המפקח על הביטוח. לפני שנת 1996 בנקים החזיקו בהרבה חברות ריאליות במשק ß בנק ישראל אסר על הבנקים להחזיק את החברות הריאליות הללו על מנת להגביר תחרות.
(3) שווי שוק: כ- 6.5 מיליארד ₪. זהו שווי אדיר – מחיר המניה בבורסה X מספר המניות. זהו אומדן בלבד.
(4) חברה ציבורית: הציבור מחזיק מניות של החברה, אג"ח, אופציות וכדומה.
עוסקת בעיקר בביטוח כללי.
(1) הקבוצה: כלל בטוח, אריה, אררט, עילית, כלל ביטוח אשראי.
(2) בעלים: אי.די.בי, בנק הפועלים, ציבור; בנק הפועלים מחזיק ב- 20% של החברה (לפי חוק השקעה בתאגידים ריאלים 20% זה המכסימום שבנק יכול להחזיק בתאגיד ריאלי).
(3) שווי שוק: כארבעה מיליון ₪.
(1) הקבוצה: הפניקס, דולב, הדר, הנוגה – דולב, הדר והנוגה כבר התמזגו ובפועל הדר והפניקס טרם התמזגו בפועל; בתחילת שנות ה- 90' חברת לה-נסיונאל שינתה את שמה לנוגה עקב בעיות רבות שהיו לה והיא נשארה כנוגה עד שהתמזגה לתוך הדר. לאחרונה עצרו את המנכ"ל של נוגה.
(2) בעלים: שחר קז, אליהו (שיש לו בעצמו חברת ביטוח), ציבור.
(3) שווי שוק: כ- 2.6 מיליארד ₪.
(1) הקבוצה: שלוח, סהר, דקלה (עם קופ"ח), ציון – חוץ מדקלה כולם התמזגו לחברה אחת שהיא הראל. דקלה היא החברה הרפואית של קבוצת הראל.
(2) בעלים: משפחת המבורגר בנק דיסקונט, ציבור.
(3) שווי שוק: כ- 2.6 מיליארד ₪.
(1) חברות: מנורה החזקות נוסדה בשנת 1935.
(2) שווי שוק: כ- 1.5 מיליארד ₪. לא מצאת בבעלותו של אף בנק.
ביטוחים ישירים
(2) תופעה חדשה: התופעה התחילה במחצית הראשונה של שנות ה- 90'. התופעה הגדילה את התחרות בשוק (בעיקר בתחום ביטוח רכב) ובנוסף בחברות הביטוח חלה תופעה מעניינת – סוכן הביטוח הוא זה שמביא את העסקים לחברת הביטוח ובגלל שלחברות הביטוח הישיר אין סוכני ביטוח, חברות הביטוח קנו את סוכנויות הביטוח ß אפשר לראות את סוכנויות הביטוח כמחויבות לחברות הביטוח ולמעשה מדובר בעובדים של חברת הביטוח; סוכני הביטוח הופכים להיות עובדים של חברות הביטוח ואז זה כמו ביטוח ישיר כי חברת הביטוח נהנית מהרווחים של סוכני הביטוח. כלומר:
(א) תחרות והוזלת מחירים (בעיקר בתחום ביטוח רכב).
(ב) רכישת סוכנויות ביטוח.
(ג) חיתום סלקטיבי.
(3) בעיקר ביטוח רכב: החברה מתעסקת בעיקר בביטוחי רכב ודירות. רכב הוא דבר די סטנדרטי – אנשים מבטחים את רכבם כל הזמן. כאשר הולכים לבטח ביטוחי חיים צריך לראות את האדם, הכנסות שלו וכדומה – קשה מאוד לעשות את זה דרך הטלפון והרבה יותר קשה לעשות זאת בחברות ביטוח ישיר למרות שהן גם מנסות למכור מוצרים מסוימים בתחום ביטוח החיים.
(4) ללא סוכנים: התקשרות טלפונית וחיסכון בעלויות.
(5) חיתום סלקטיבי: אם קודם היה ביטוח לרכב ופחות הייתה הפרדה בין נהג צעיר, מבוגר, מקום מגורים בעל מאפייני סיכון וכדומה – חברות הביטוח הישיר התאימו את המאפיינים שלהן למאפייני הסיכון של האנשים ולהיפך. פה הייתה ההצלחה הגדולה (לפחות של ביטוח ישיר) שהצליחו לתפוס את הנהגים הטובים, להתאים את הפרמיות ולהצליח בתחום.
(6) השפעה על החברות: כאמור לעיל – חיתום סלקטיבי, הגברת התחרות, רכישת סוכנויות ביטוח.
חברות ממשלתיות
לממשלה יש רצון שיעשו דברים מסוימים – ביטוחי סיכונים של סחר חוץ, נזקי טבע וכדומה.
(1) חברות: בסס"ח (ביטוחי סיכוני סחר חוץ), ענבל, קרן נזקי טבע.
ענבל: הבעלים הוא משרד האוצר והיא מבטחת רכוש ממשלתי וביטוחים אחרים – ביטוח תיירים שהגיעו לארץ במהלך האינתיפאדה ואף אחד לא רצה לבטח אותם.
חברות אחרות
v אבנר: כל חברות הביטוח היו מבטחות ביטוח רכב חובה אולם הביטוח לא היה נעשה רק בחברה עצמה אלא גם על ידי אבנר. אבנר הוחזקה על ידי כל חברותה הביטוח והמטרה הייתה שביטוחי חובה יעשו על ידי גוף אחד גדול. דבר זה נגמר השנה והתחרות היא רק בין חברות הביטוח.
v קרנית: מבטחת כאלו שחברות אחרות לא רוצות לבטח.
v הכשרת היישוב: בשליטת משפחת נמרודי – מחזיקה בחלק מסיכוני סחר חוץ.
v איילון חברה לביטוח
v ביטוח חקלאי:מבטחת סקטוריאלית של נזקי הקיבוצים.
v עזר: אחד הבעלים הוא AIG, ביטוח משכנתאות.
שוק הביטוח בישראל – התפתחות פרמיות ביטוח חיים וביטוח כללי
אנשים משלמים מדי שנה כ- 30 מיליארד ₪ פרמיות. החל משנת 195 ועד שנת 2001 חל גידול עצום; מ- 11 מיליארד ₪ בביטוח כללי בשנת 1995 ל- 13 מיליארד ₪ בשנת 2001.
ביטוח החיים גדל מ- 8.8 מיליארד ₪ בשנת 1995 ל- 14 מיליארד ₪ בשנת 2001 (בגלל הבעיות עם הפנסיה וביטוחי מנהלים).
שוק הביטוח בישראל – 2001
(1) חברת מגדל תופסת 34% מביטוח החיים בשוק הישראלי, הרבה מעבר לקבוצות האחרות. לעומת זאת, היא תופסת רק 11% מהביטוח הכללי ß יש בה הרבה יותר ביטוח חיים מכללי.
(2) חברת כלל מחזיקה 25% מביטוח כללי ו- 23% מביטוח חיים ß חברה מאוד מאוזנת.
(3) ביטוח חיים נעשה על ידי 5 הקבוצות העיקריות: מגדל, כלל, הפניקס, הראל ומנורה. כל ביטוח החיים מתרכז בקבוצות הללו ו- 1/3 ממנו בחברת מגדל, עוד כ- ¼ בחברת כלל. לעומת זאת, בביטוח כללי לאחרים יש נתח גדול – מעבר לחמש הקבוצות הגדולות כ- 23% מהביטוח הכללי מבוטח בחברות אחרות.
מדוע? ביטוח ישיר, פחות מסוכן מביטוח חיים.
שוק הביטוח בישראל – 2001
בחברת מגדל נצברים כ- 30 מיליארד ₪ של ביטוח חיים ולכן עתודות הביטוח שלה ונתח השוק שלה גדול מאוד.
לכלל יש כ- 20 מיליארד ₪ עתודות ביטוח בביטוח חיים.
ככלל, עתודות ביטוח החיים הרבה יותר גדולות מעתודות ביטוח כללי בכל קבוצה עיקרית.
ביטוח חיים בישראל
(1) סיכונים מרכזיים: מוות, נכות, תאונה.
(2) חיסכון סוציאלי: יחסי עובד-מעביד; ניכוי מהמשכורת.
(3) ביטוח מנהלים: כ- 8.5 מיליארד ₪ מתוך 14.2 מיליארד בשנת 2002 לביטוח חיים בכלל.
(4) בריאות וסיעוד: אלו התחומים המתפתחים לאור מצב הבריאות והפינוק של האנשים.
(5) פוליסות משתתפות ברווחים: עד 2001 והשנה; עד שנות ה- 90' היו פוליסות עם אג"ח מיועד. מי שקנה פוליסה משנת 1991 חברת הביטוח משקיעה את הכסף שלו בשוק בכל מיני אפיקים לפי תקנות השקעה, מקבלת תשואה על הכסף ß גוזרת קופון מסוים ß נותנת את יתר הרווח למבוטח.
בשנת 2002 חברות הביטוח השיגו תשואה שלילית של 6%-.
בשנת 2003 התשואה הייתה כ- 15%.
שני הנתונים לעיל מעידים על הסיכון והסיכוי בהשקעה בשוק ההון.
לפרטים נוספים על הביטוחים שלנו, אנא התקשרו אלינו לטלפון 1-599-500-005 או שתשאירו את פרטיכם בדף צור הקשר ונחזור אליכם מידית. |