ביטוח כללי
נושא הביטוח מתחלק לביטוח כללי וביטוח חיים כאשר ברקע יש את כל נושא ההשקעות שהוא תחום גדול מאוד של טיפול.
ביטוח כללי: דמי הביטוח הכללי (רכוש וחבויות) המשולמים מדי שנה הם כ- 17 מיליארד ש"ח, כאשר יותר מחצי זה ביטוחי רכבים.
יותר מ- 50% מכלל הביטוחים בביטוח כללי הם ביטוחי רכב; ביטוח רכב מחולק ל:
- ביטוח חובה: חובה לפי חוק
- ביטוח רכוש: לא חובה לבטח; כיום יש ביטוח צד ג', ביטוח מקיף, ביטוח מקיף ללא גניבה וביטוח מקיף ללא תאונות.
ביטוח חובה מבטח את נזקי הגוף של הנוסעים. אין משמעות לאשם – לא משנה מי אשם בתאונה.
אבנר
הייתה מהפכה – כל אחד היה עושה ביטוחי חובה בחברת הביטוח שלו ו- 70% מהביטוח היה מועבר לאבנר באופן מרוכז. בשנת 1997 החליטו על שינוי בענף שנפח לתחרות.
המטרה:
- להוזיל את הפרמיה על ידי תחרות.
- נהיגה זהירה יותר.
לפיכך, הייתה ירידה הדרגתית בשיעורי הביטוח המועברים לאבנר החל משנת 1997.
החסרונות:
- לאבנר יש יתרון לגודל שמוזיל את העלויות (הסדרים עם בתי חולים על אשפוזים וכדומה).
- לממשלה היו שיקולים סוציאליים בקיומו של גוף גדול שידאג לבעיית תאונות הדרכים: אם למדינה יש גוף אחד חזק וגדול שיטפל בביטוחי רכב חובה היא לא צריכה לדאוג לכך בעצמה.
קביעת התעריפים
בעבר, התעריפים היו נקבעים על ידי הממשלה. כיום התעריפים נקבעים על ידי נתונים שנכנסים למאגר מידע אחד גדול שהממשלה תומכת בהקמתו והוא קובע את התעריפים בהתאם לעלויות, אך ניתן חופש לחברות לקבוע את העלויות. משרד האוצר קובע סכום ממוצע; הגוף הזה עושה את הסטטיסטיקה ויש תחום ממוצע של תעריפים. משרד האוצר קובע סכום ממוצע של תעריפים אך החברות יכולות לשחק איתו.
בשנה האחרונה הייתה הוזלה בפרמיה של ביטוחי החובה. אולם, ביטוח רכב חובה הבעייתיות הגדולה הייתה לדעת מה הנזקים שיהיו. זה לוקח הרבה שנים כיון שמדובר בנזקי גוף. לכן, קבעו תעריפים נמוכים אך כדי לדעת אם החברות מרווחיות או לא זה יקח כמה שנים.
כיום, קשה לדעת מה התוצאה אך יודעים כי חברות הביטוח גובות תעריפים יותר נמוכים.
פרמטרים של סיכון
מהם הפרמטרים המשפיעים על תעריף הרכב חובה של הנהגים?
ביטוח כללי בישראל – רכב חובה
|
נפח מנוע
|
תעריף יורד ככל שהנפח גדול יותר ß יותר סמ"ק;
נפח גדול יותר מעיד על רכב ממוגן יותר וסיכוי נמוך יותר להיחבל בתאונות.
|
מין הנהג
|
תעריף נמוך יותר לנהגות.
|
גיל הנהג
|
תעריף יורד ככל שהגיל עולה;
אדם מבוגר יותר הוא אדם מנוסה ושקול יותר ולכן הפרמיה זולה יותר.
|
ותק רישיון נהיגה
|
תעריף יורד ככל שהוותק עולה.
|
היסטורית תאונות דרכים
|
תעריף עולה ככל שמספר תאונות הדרכים גדל.
|
שלילת רישיון נהיגה
|
תעריף עולה ככל שמספר השלילות עולה.
|
יצוין: לא כל חברות הביטוח משתמשות בכל הפרמטרים הלו ויש כאלו שבכלל לא משתמשות בפרמטרים אלא קובעות תעריף אחיד לכולם.
יש שתי חברות בהן המחיר אחיד: חברת אליהו וחברת הכשרת היישוב. החברות הללו לא משתמשות בפרמטרים. גם לחברת מגדל עד לאחרונה היה תעריף אחיד אך כיום זה השתנה.
הפרמטר השימושי ביותר: גיל הנהג. לדעת המרצה יש כאן פספוס ברפורמה כי אדם לא יכול להחליט על גילו (להבדיל משלילת רישיון וכדומה).
תעריף אחיד: כאמור, לחברות ביטוח אליהו והכשרת הישוב יש תעריף אחיד. אצל אליהו התעריף היה 1,824 ₪ לאורך כל הדרך ואצל הכשרת הישוב התעריף היה 1,825 לאורך כל הדרך. נהג שנחשב למסוכן (בן 18 ברכב עם מנוע 1,600 סמ"ק) היה מקבל פרמיה זולה יחסית בחברות הללו בגלל התעריף האחיד.
לעומתו, נהגת זהירה (בת 55 ברכב עם מנוע 1,800 סמ"ק) הייתה מפסידה בחברות הללו משום שיכלה לקבל תעריפים זולים יותר בחברות האחרות (אישה – גיל מבוגר – נפח מנוע גדול).
גם כאשר היה מדובר באותה רמת סיכון, יש הבדלים בתעריפים בין החברות השונות וההבדל הגדול היה בין החברות בעלות תעריפים אחידים לבין החברות בעלות תעריפים לפי פרמטרים.
חשוב לזכור: חברת ביטוח בוחרים לא רק לפי תעריפים זולים אלא גם לפי יכולת לשלם, איכות השירות; בסופו של דבר אם יהיה נזק צריך לוודא שהחברה תוכל לשלם ואת מספר התשלומים שהחברה מאפשרת לכל פרמיה. בד"כ החברות נותנות 4 תשלומים לרכב חובה, אולם יש חברות שמאפשרות עד 12 תשלומים.
הפול - המאגר הישראלי לביטוחי רכב
- הפול חייב לקבל כל אחד.
- מחירים גבוהים (בכ-25%).
- פועל במגרת איגוד חברות הביטוח.
- חברות הביטוח נושאות בהפסדים (כמו גם ברווחים).
- לפני הרפורמה כ- 5% מכלל הרכבים היו מבוטחים בפול.
Ø חברות הביטוח מפעילות את הפול משום שהוא חייב לקבל כל אחד והמחירים שלו גבוהים יותר בשל כך. האופנועים, למשל, מבוטחים בפול כי הם מסוכנים יותר.
Ø כל החברות הביטוח נושאות בהפסדים (בד"כ מדובר בהפסדים ולא ברווחים) לפי חלקן היחסי בפול ß חברה שיש לה חלק יחסי של 20% תשא בהפסדים בשיעור יחסי של 20%.
Ø הפול היא למעשה מעין חברת ביטוח נפרדת כאשר חברות הביטוח "כאילו" מחזיקות במניותיה בשיעורים יחסיים ß החלוקה נעשית לפי שיעורי האחזקות (רווחים והפסדים); לכל חברה יש מעין מניה בפול.
Ø לפני הרפורמה, כ- 5% מבעלי רכבים היו מבוטחים בפול ובעקבות הרפורמה הצפי הוא שיגדל שיעור האנשים שחברות הביטוח לא תהינה מוכנות לבטח ואז יגדל שיעור המבוטחים בפול (שחייב, כאמור, לקבל כל אחד).
קרנית
גוף שמנוהל על ידי נציגי הממשלה.
- קרנית הוא גוף שמפצה אנשים שנפגעים בתאונות דרכים אך אין להם ביטוח לתבוע אותו. למשל: הולך רגל שנפגע בתאונת פגע וברח ולא ידוע מי המכונית הפוגעת או לחילופין כאשר יש תאונת דרכים ולנהג אין ביטוח אז לנהג לא מגיע פיצוי אבל לנוסעים האחרים ברכב מגיע פיצוי מקרנית.
- קרנית מפצה נפגעי תאונות דרכים שאינם יכולים לקבל פיצוי מחברת ביטוח מסוימת מסיבות אחרות; חברות ביטוח שפשטו רגל ואנשים היו מבוטחים בהן.
- המימון של קרנית: קרנית ממומנת על ידי המבוטחים. כל מבוטח ברכב חובה משלם כ- 1% לקרנית.
טיסות זולות |