|
מבוא
ביטוח רכב מתחלק ל- 3 סוגי פוליסות:
- ביטוח רכב חובה (הרצאת אורח משבוע שעבר).
- ביטוחי רשות – רכב רכוש לאחריות של צד ג' (ביטוח צד ג').
- ביטוח רשות – ביטוח מקיף.
ביטוח חובה
ביטוח רכב חובה על פי חוק – ביטוח אשר נועד לבטח נזקים גופניים.
ביטוח צד ג'
ביטוח רשות – מכסה מקרים של פגיעה ברכב של נהג אחר, הגנה על הנהג מפני נזקים שרכבו יכול לגרום לצד ג' בין אם הוא נהג או מישהו אחר נהג ברכבו.
מה שמיוחד בביטוח צד ג' ßביטוח חבות: כיסוי כלפי צד ג' מבלי שיש הערכת גובה הנזק שעלול להיגרם והחשיפה הגדולה מאוד הקיימת בפוליסה. אם X נוהג ברכב ששווי 100,000 ₪ אז זה גובה הנזק המכסימלי שיכול להיגרם לו, אולם גובה הנזק המכסימלי שיכול להיגרם לאחר אינו ניתן להערכה, למשל – תאונת שרשרת.
ביטוח רכב-רכוש מקיף
ביטוח רשות- מכסה גם נזקים שנגרמו לרכב עצמו וגם לנזקים שנגרמו לרכבים אחרים – כיסוי נזקי רכוש.
- עד אפריל 2001 התעריפים היו אחידים על פי תקנות.
- אפריל 2001: תקנות של המפקח על הביטוח שאפשרו תחרות בין חברות הביטוח על מחירי ביטוח חובה. בשנה זו הוקם מאגר מידע (pool) ששומר את כל האינפורמציה הקשורה בתאונות גוף ומבצע ניתוחים מסוימים לחברות – כל חברה רשאית לנתח פרמטרים שונים לנהגים ולרכבים ובהתאם לקבוע את תעריף ביטוח החובה.
- כמעט בכל החברות התעריף כולל מאפיינים שונים לנהג ולרכב: נהגים זהירים ומבוגרים משלמים פחות מאשר נהגים צעירים ובעלי עבר.
- הוגדרו פרמטרים שניתן לבקש מהנהג לצורך קביעת התעריף:
- נפח המנוע של הרכב
- גיל הנהג הצעיר הנוהג ברכב באופן קבוע
- מין הנהג הצעיר הנוהג ברכב באופן קבוע
- ותק נהיגה של הנהג הצעיר ביותר הנוהג ברכב
- מספר התביעות נגד הנוהגים קבוע ברכב ב- 3 השנים האחרונות
- מספר השלילות נגד הנוהגים קבוע ברכב ב- 3 השנים האחרונות
- האם יש כריות אויר ברכב
- פרמטרים נוספים: ישנם פרמטרים שאסור להשתמש בהם על פי חוק: ערים מסוימות המסומנות לרעה, מגזרים מסוימים ß למרות שזו הסטטיסטיקה המפקח על הביטוח אסר על התחשבות בפרמטרים אלו בביטוח חובה.
- כיצד החברות משתמשות בפרמטרים?
- ישנן 2 חברות שאינן משתמשות בפרמטרים – תעריף אחיד לכל המבוטחים.
- 15 חברות ביטוח מוכרות ביטוחי חובה.
- ביטוח רכב ישיר: מנסה לזהות סיכון מדויק לכל רכב וזהו יתרונה התחרותי. התוצאה היא שהרכבים היקרים שביטוחם בחברות הוא יקר מאוד בגלל השימוש בפרמטרים, יעדיפו לבטח בביטוח ישיר. כתוצאה מכך, גם חברות הביטוח מורידות את תעריפי הביטוח כדי להתגבר על התחרות.
- ישנם חברות שמשתמשות בכל הפרמטרים, ישנם חברות שמשתמשות בחלק מהפרמטרים, וישנן חברות שאינן משתמשות בשום פרמטר. החברות שמשתמשות בחלק מהפרמטרים ישתמשו בפרמטר הגיל: הסתברותית בגילאים 18-25 נגרמות יותר תאונות.
- כיום ניתן לשלם ביטוח בתשלומים
- למשל: נהג בן 35 בעל רכב עם נפח מנוע של 1,600 סמ"ק וכריות אויר, בעל שלילה אחת מגיל 19 ß התעריפים נעים בין 1,600-2,400 ₪ ß פערים של עד 40%.
- דוגמא: כיצד בונים את התעריף של ביטוח רכב חובה?
החברה מחשבת תעריף סיכון ß נהג עם תעריף סיכון
|
1,187 ₪
|
1% לקרנית תוספת
[קרנית היא גוף שנוסד מכוח חוק פלת"ד לצורך כיסוי נזקים של תאונות פגע וברח; אדם חסר כיסוי; מבטח בהליכי פירוק ß ביטוח מי שאין לו ביטוח]
|
12 ₪
|
3.63% קרן בטיחות תוספת
[קרן בטיחות היא מעין מס לשיפור התשתיות לצורך מלחמה בתאונות הדרכים]
|
44 ₪
|
העמסה 16.25% תוספת
[הוצאות החברה ß ההעמסה מפוקחת]
|
193 ₪
|
מס בולים 1.25% תוספת
|
18 ₪
|
סה"כ
|
1,454 ₪
|
- שימוש בשמאים: שימוש בשמאים הוא סוגיה בעייתית שנדונה בביהמ"ש. במקרה של תאונת דרכים מגיע שמאי אשר מעריך את הנזק. חברות הביטוח מספקות את העבודה לשמאים ולכן ישנו חשש שהשמאי הוא בעל אינטרס לטובת חברת הביטוח.
- בשנת 1996 קבע בג"צ כי העסקת "שמאי בית", קרי: שמאי המועסק על ידי חברה, זהו מצב פסול היוצר ניגוד עניינים כיון שעל השמאי ליתן הערכה הוגנת.
- בשנת 2002 יצא חוזר של המפקח על הביטוח שקבע הסדרי פעילות של שמאי רכב; בעת תאונת דרכים ניתן לבחור שמאי מתוך רשימת שמאים רחבה של חברות הביטוח. במקרה כזה, החברה חייבת לשלם את מה שקבע השמאי (למרות שהרשימה היא של החברה) – אם המבוטח יבחר ללכת לשמאי שאינו ברשימה זו זכותו, אולם לחברת הביטוח זכות מיקוחכלומר: שמאי שנבחר מתוך הרשימה ß החברה חייבת לשלם; שמאי חיצוני ß זכות מיקוח.
- בכל מקרה, החברה חייבת להעביר למבוטח את הדוח של השמאי.
- במקרה של אי-הסכמה ß בחוזה הביטוח יש מנגנון לפיו גם החברה וגם המבוטח יכולים לערער.
רשימת השמאים של החברה – חייבת להיות פריסה ארצית של השמאים. כמו-כן, כל שמאי ברשימה יכול לקבל רווח מכסימלי של 25% מחברת הביטוח. היקף עסקי השמאי הם עד 25% |
|