המודל התיאורטי
המודל התיאורטי מתמודד עם העובדה שבשווקים שונים ובשוק הביטוח בפרט (שוק ביטוח רכב, ביטוח בריאות וכיוצא בזה) יש סיטואציה שהיא שונה מהנחות המודל התחרותי ובעיקר לגבי אינפורמציה זהה למוכרים וקונים; אחד התנאים שלא מתקיימים לעיתים בשווקים ובעיקר בשוק הביטוח הוא הנושא של אינפורמציה מלאה. במודל שנציג האינפורמציה היא לא מלאה במובן זה שהמבטח ( = המוכר) לא יודע את כל האינפורמציה על המבוטחים ( = הקונים). התוצאות שמתקבלות יכולות להיות שונות מאלו של המודל התחרותי.
תוצאה אפשרית אחת: לא ייווצר כלל שיווי משקל בשוק, לא תיווצר סיטואציה של מפגש רצונות בין הקונה למוכר באופן ששני הצדדים יהיו שבעי רצון וגם לאף אחד מהם לא יהיה תמריץ לנסות לשפר את מצבו. אם אחד השחקנים חושבים שהם יכולים לשפר את מצבם הוא יעשה זאת וישבור את שיווי המשקל.
תוצאה אפשרית שניה: יהיה שיווי משקל שבו בניגוד לשוק תחרותי הפירמות לא מתחרות רק על מחיר אלא מציעות קומבינציה של מחיר וכמות; בשוק תחרותי הפירמה מציעה מחיר מסוים ומוכרת כמה שהקונה רוצה לקנות. במודל זה הפירמה יכולה להציע קומבינציה ספציפית של כמות ומחיר.
בשוק נוצרת השפעה חיצונית שלילית – Negative Externality; עצם קיומם בשוק של שחקנים מסוימים משפיעה לרעה על המצב של שחקנים אחרים, מבלי שזה יועיל לאלו שיש להם את ההשפעה הרעה. זה ששחקן לא מוכן לספק אינפורמציה לא ישפר את מצבו וירע את מצבו של שחקן אחר בשוק. אם אותו שחקן היה מספק את האינפורמציה על עצמו זה לא היה מטיב את מצבו וזה כן היה מטיב את מצבו של האחר.
לפרטים נוספים על הביטוחים שלנו, אנא השאירו את פרטיכם בדף צור הקשר ונחזור אליכם מידית.
|